Zolang hij ’t doet

Column Albert Verschure

Ik ben hartstikke blij met mijn Marshall bluetooth speaker. Als ik ’s avonds na mijn werk thuiskom en mijn playlist afluister, kom ik tot rust. Maar de frustratie begint op het moment dat hij niet goed koppelt. Een lullig moment waarop je ineens je gezang of dance moves moet staken. Niet leuk, maar het gebeurt. Niet alleen met speakers, maar met alle denkbare apparaten waar je zo blij mee bent. Ineens slaat de verwarming niet meer aan of blijven de gordijnen dicht. Of je bent de weg kwijt in the middle of nowhere omdat je gps het niet meer doet. Tot nu spreek ik slechts over privésituaties, op zich al erg genoeg. Maar wat als dit gebeurt in jouw bedrijf waar iedereen afhankelijk is van de techniek? Dan baal je niet alleen, maar heb je als ondernemer ook een groot probleem.

Drama’s
We staan aan de vooravond van dit soort drama’s. Laten we dus beginnen met de kinderziektes te erkennen. Zo verstaat Google lang niet altijd even goed Nederlands waardoor je het probleem niet altijd á la minute kunt oplossen en is het gevaar op hacking nog steeds aanwezig bij zaken als afluisterapparatuur, slimme deurbellen en camera’s. De betrouwbaarheid van slimme techniek blijft dus een issue, evenals de privacy en beveiliging van en voor de gebruiker zelf. Een ander onvermijdelijk risico is de afhankelijkheid van de leverancier. Zonder een stabiele server kom je tenslotte niet ver.

Hoogtij
De techniek viert hoogtij, daar komt soms geen mens meer aan te pas. Een geweldige ontwikkeling die het leven zóveel makkelijker maakt. Althans, zolang hij het doet. Dus staar je er niet blind op. Ik moet denken aan dat gezin dat een voederapparaat had ingesteld voor hun zeer geliefde hamster alvorens ze op vakantie gingen. Het leed bij terugkomst zal ik u besparen. De techniek kan veel betekenen, maar onderschat de menselijke hand niet.