Voor eventjes die ander

Column Albert Verschure

Ik lees niet en toch kom ik regelmatig in een bibliotheek. Tja, dan vráág je om meewarige en bezorgde blikken van de omgeving nietwaar? ‘Gaat het wel goed met je? Ben je dakloos geworden?’ Voor iedereen die mij niet begrijpt, zou ik adviseren om een bezoek te brengen aan de LocHal in de Spoorzone. Hier tref je een verpauperde locomotievenloods uit 1932 aan, omgetoverd tot modernistisch glaspaleis. Daarin zetelt Bibliotheek Midden-Brabant.

Verwonderd

Bibliotheek. Dan denk je natuurlijk meteen aan boeken. Aan stoffigheid. Maar niet heus. In deze bieb vind je een trappenlandschap waar je veel verschillende mensen tegenkomt en waar veel verschillende activiteiten plaatsvinden. Je ziet studenten op werkplekken, discussiërende zakenmensen, een opa die zijn kleinkind voorleest en tal van bezoekers die deze bedrijvigheid op hun beurt verwonderd in zich opnemen. Waaronder ik dus. Wie verwacht hier alleen maar boeken te zullen aantreffen, zal van deze cultuurshock moeten bijkomen. En ook dát kan in de LocHal. En wel in een gezellig stadscafé onder hetzelfde dak.

Tikkeltje brutaal

Waarom is de LocHal zo’n succes? Omdat er van tevoren goed is nagedacht over wat bezoekers werkelijk willen. Wat leert dit ons als we overwegen om een website of webshop te beginnen? Dat we ons in onze klant moeten verplaatsen. Wil hij een braaf en degelijk product of heeft hij juist behoefte aan een tikkeltje brutaal? Gaat hij online met een wijntje vanuit zijn luie stoel of hebben we te maken met een gamer die snelheid en interactiviteit verwacht?

Stoffig imago

Maak u los uit uw eigen jasje en wees voor eventjes die ander. Laten we dat als eerste doen voordat we überhaupt spreken over het optimaliseren van content en functionaliteit. Ik bedenk me dat de accountancy wereld eigenlijk ook heel nodig van haar stoffige imago af moet. Wellicht moet ik er eens een goed boek op naslaan.