Wel eens aan een youngtimer gedacht?

donderdag 26/05/2016

Onlangs mochten we in het nieuws vernemen dat ons wagenpark gemiddeld steeds ouder wordt. Als reden hiervoor werd opgegeven dat in de loop van de jaren de kwaliteit van de auto’s dermate beter is geworden dat ze veel langer meegaan. Waar vroeger met “een ton op de teller” het einde in zicht was, is dat nu pas het begin van de volwassenheid in het leven van de auto.

Zo’n auto wordt voor de zakelijke rijder fiscaal interessant als de auto de leeftijd van 15 jaar bereikt. Voor deze auto geldt namelijk niet meer de cataloguswaarde als grondslag voor de bijtelling maar de waarde in het economische verkeer van zo’n auto. En die economische waarde is uiteraard vele malen lager dan de cataloguswaarde van de opvolger van deze auto die nu bij de dealer in de showroom staat.

We noemen zo’n auto een youngtimer. Dat is een auto met een leeftijd tussen de 15 en 25 jaar oud. De bijtelling over zo’n auto bedraagt 35% van de economische waarde. Het wordt dan dus een kwestie van zoeken naar een interessante auto met een schappelijke kilometerstand en bekende onderhoudshistorie die in deze categorie valt. Er zijn gelukkig volop auto-importeurs die de markt voor deze auto’s onderkend hebben wat leidt tot een stroom van veelal luxe Duitse auto’s naar Nederland.

Voor de correctie van de aftrekbare BTW die over het privé gebruik van deze auto wordt verrekend geldt overigens gewoon wel dat daar de cataloguswaarde als basis dient. Doorgaans is de auto wel in die 15 jaar ergens eigendom van een particulier geweest en een marge auto geworden. De correctie is dan geen 2.7% maar 1.5% van de cataloguswaarde. Scheelt toch ook weer.

Tot dusverre heeft de overheid deze regeling met rust gelaten en is hij in 2016 en 2017 onverminderd van toepassing.

Mocht u vragen hebben naar aanleiding van bovenstaand artikel, dan kunt u uiteraard altijd contact opnemen met ons kantoor.