Prioriteit overheid voor elektrische auto

donderdag 25/06/2015

Het kabinet komt met een nieuw plan om de fiscale stimulering van plug-in auto’s die vaak nog grotendeels op benzine rijden te gaan afbouwen. Volledig elektrische auto’s worden dan fiscaal gezien relatief aantrekkelijker. De bijtelling voor elektrische auto’s blijft 4 procent, alle andere (lease-)auto’s krijgen een bijtelling van 22 procent. Het hoogste tarief zakt daarmee wel van 25 naar 22%. Er is sprake van dat deze maatregelen vanaf 2017 helemaal zouden moeten zijn doorgevoerd.

Meer elektrische kilometers

Staatssecretaris Wiebes (Financiën) presenteert hiermee een plan voor een nieuw systeem van autobelastingen. De motorrijtuigenbelasting zal gemiddeld met 2 procent zakken. De aanschafbelasting (bpm) wordt geleidelijk verlaagd met gemiddeld 12 procent. De belasting op oude diesels die zonder fabrieksroetfilter rijden, gaat daarentegen flink omhoog!

Doel van deze plannen is dat belastingen op auto’s eenvoudiger worden en beter voor het milieu. “Wat we hebben gezien, is dat we de afgelopen jaren heel veel subsidie hebben gestopt in dingen waarvan we achteraf moeten zeggen dat dat de verduurzaming niet zo heel erg heeft geholpen. Veel meer gaan we nu inzetten op waar de winst zit voor het milieu bij volledig elektrisch rijden. Hybrides rijden maar weinig op elektriciteit. Het zijn eigenlijk gewoon benzineauto’s, en vaak ook niet eens zulke kleine.”

Oude diesels

Automobilisten die een oude diesel rijden, zullen in het nieuwe plan duurder uit zijn. Oudere diesels (vooral van voor 2005) die niet al in de fabriek een roetfilter meekregen, stoten dertig tot honderd keer zoveel fijnstof uit als nieuwe diesels. ”Dieselauto’s zonder roetfilter zijn daarmee onevenredig bedreigend voor de luchtkwaliteit in de steden”, aldus Wiebes.