Overbrengen privé eigendommen naar de zaak bij starten onderneming

donderdag 19/05/2016

Wanneer u voornemens bent om een eigen onderneming op te starten, zult u ook bepaalde zaken als computers, gereedschap en dergelijke moeten gaan aanschaffen. Nu kan het natuurlijk voorkomen, dat u dergelijke spullen eerder al in privé hebt aangeschaft, bijvoorbeeld omdat er nog geen zakelijke bankrekening aanwezig was.

Het is toegestaan om dergelijke zaken als ondernemingsvermogen of als zakelijke kosten op te gaan nemen. Als bij aankoop van de goederen reeds de intentie aanwezig was om deze goederen te gaan gebruiken in de onderneming, mag zelfs de BTW zakelijk gezien nog in aftrek gebracht worden bij de eerste aangifte omzetbelasting  als ondernemer. Dit geldt overigens niet als de goederen reeds in privé gebruikt zijn. Om de betaalde BTW ook daadwerkelijk in aftrek te brengen, moet u wel de originele aankoopfactuur kunnen overleggen en deze conform wetgeving zeven jaar bewaren bij de financiële administratie.

Wanneer u goederen zakelijk inbrengt, die al eerder in privé gebruikt zijn ( bijvoorbeeld gereedschap of kantoormeubilair ), dan dient u een inbrengwaarde vast te stellen voor de betreffende goederen. Deze waarde dient wel onderbouwd te kunnen  worden. Bij inbreng van goederen die op de balans opgenomen gaan worden, dient u dan ook van tevoren al rekening te houden met afschrijving en restwaarde voor de periode dat de goederen al gebruikt zijn. Na de daadwerkelijke start van de onderneming mag er verder afgeschreven worden op dergelijke goederen.

Bij inbreng van gebruikte goederen betaalt de onderneming een vergoeding aan u als privépersoon. Het is niet toegestaan hierover BTW in rekening te brengen, zodat de onderneming de BTW weer als voorheffing in aftrek kan brengen.

Mocht u vragen hebben naar aanleiding van bovenstaand artikel, dan kunt u uiteraard altijd contact opnemen met ons kantoor.