Onvoldoende voor belastingtelefoon

donderdag 03/03/2016

Een vraag aan de Belastingdienst? Die wordt vaak niet goed beantwoord, concludeert de Consumentenbond. De belastingtelefoon krijgt daarom een dikke onvoldoende.

Met een magere 4 scoort de Belastingtelefoon dit jaar slechter dan in 2014, hoewel het cijfer toen ook weinig reden tot euforie gaf: een 4,6. De directeur van de Belastingtelefoon beloofde na dat onderzoek dat bellers met complexe vragen vaker naar externe adviseurs zouden worden doorverwezen. Dat gebeurde echter geen enkele keer toen de onderzoekers de lijn ruim honderd keer belden met tien verschillende vragen.

Bij 60 procent van de telefoontjes werden de bellers weliswaar door minstens twee mensen te woord gestaan, maar daarmee kregen ze niet vaker het juiste antwoord. De Consumentenbond adviseert mensen met wat ingewikkeldere vragen niet op de Belastingtelefoon te vertrouwen. De Belastingdienst is het overigens niet eens met de beoordeling van de Consumentenbond. Negen van de tien telefoontjes worden goed beantwoord, zegt de fiscus in een reactie. "We gaan kijken naar de resultaten om te zien waar we kunnen verbeteren."