Ondernemerscampagne MKB-Nederland tegen cybercrime

donderdag 24/09/2015

In samenwerking met onder andere het ministerie van Veiligheid en Justitie start MKB-Nederland een campagne om ondernemers te helpen zich beter te wapenen tegen cybercrime.

Cybercrime kost de economie volgens MKB-Nederland op jaarbasis ongeveer 8,8 miljard euro en daarvan komt driekwart voor rekening van het bedrijfsleven. Om dit bedrag drastisch omlaag te krijgen start op initiatief van MKB-Nederland de campagne Veilig Zakelijk Internetten.

Cybercrime is een verzameling van vele vormen van fraude, diefstal, afpersing en identiteitsmisbruik met of via de digitale snelweg en wordt gezien als de grootste dreiging voor overheid en bedrijfsleven. Ongeveer 1 op de 3 MKB ondernemingen is het slachteroffer van cybercrime. Ondernemers in het MKB moeten zich dan ook realiseren dat ook hun bedrijf een interessant doelwit kan zijn.

Als onderdeel van de ondernemerscampagne tegen cybercrime krijgen ondernemers de mogelijkheid om zonder kosten hun digitale werkomgeving te laten analyseren. Zodat indien nodig de gewenste maatregelen genomen kunnen worden om de beveiliging te verbeteren.

Belangrijk hierbij is dat op 1 januari 2016 de Meldplicht datalekken in werking treed.
Dit wil zeggen dat als je bedrijf niet goed beveiligd is tegen diefstal of misbruik van persoonsgegevens dit in sommige gevallen kan leiden tot een bestuurlijke boete.