Let op met zakelijke appjes

donderdag 03/03/2016

WhatsApp wordt door velen gezien als informele communicatie, echter door de rechter worden WhatsApp-berichten gezien als een schriftelijke overeenkomst. Let dus op welke beloftes je doet via WhatsApp aan medewerkers, klanten en leveranciers.

Afgelopen jaar heeft de rechter uitspraak gedaan in een zaak waarin de werkgever een medewerker via een appje heeft laten weten zijn tijdelijk contract niet te verlengen. Mits er bewijs is dat de medewerker het bericht heeft gelezen is het rechtsgeldig. De blauwe vinkjes in WhatsApp zijn hiervoor niet voldoende. Het is immers niet duidelijk wie het bericht heeft gelezen.

Nu blijkt dat de WhatsApp berichten rechtsgeldig zijn is het makkelijker om officiële mededelingen te doen aan medewerkers, klanten en leveranciers. Maar let hiermee op want deze partijen mogen je ook houden aan je beloftes, zoals prijsafspraken en vakantieaanvragen.

Daarnaast is het aanbieden van klantenservice via WhatsApp, zgn. webcare, in opkomst waarbij ondernemers rekening moeten houden met de Wet bescherming persoonsgegevens. Je mag niet zomaar naam- en adresgegevens opvragen, in dit geval kun je nog steeds beter bellen met de klant. Bedrijven die reeds gestart zijn met klantenservice via WhatsApp kampen met privacywetgeving. Aanbeveling is om de andere partij aan het begin van het WhatsApp gesprek te wijzen op je disclaimer.

Mocht u vragen hebben naar aanleiding van bovenstaand artikel, dan kunt u uiteraard contact opnemen met ons kantoor.