Horeca en allergenendeclaratie

donderdag 12/02/2015

Als een gast een allergische reactie krijgt in een horecabedrijf, kan een ondernemer aansprakelijk worden gesteld wanneer de ondernemer  geen goed allergenenbeleid heeft gevoerd. Tevens ben je mogelijk niet meer verzekerd bij eventuele letselschade of aansprakelijkheidsstelling.

1. Wat is verplichte allergenendeclaratie ?

 Vanaf 13 december 2014 is een Europese wettelijke regeling van kracht gegaan dat de horeca haar gasten informatie moet verstrekken over de aanwezigheid van stoffen die allergische reacties kunnen opwekken in niet-verpakte producten.

2. Wat zijn allergenen ?

Dit zijn componenten in voeding waar gasten allergisch op kunnen reageren, dit zijn er wellicht meer dan u zou vermoeden, veel voorkomende zijn:.

Melk                Eieren                Soja

Vis                  Schaaldieren       Weekdieren

Noten              Pinda                 Glutenbevattende granen

Selderij            Sesamzaad         Zwaveldioxine en sulfiet

Mosterd           Lupine

3. Voor wie geldt de allergenenwetgeving ?

De allergenenwetgeving geldt van slager tot bakker, van cateraar tot restaurant, van cafetaria tot croissanterie, van shoarmazaak tot voetbalvereniging. Kortom overal waar drank en/of voedsel wordt bereid en verkocht.

4. Hoe kun je aan het voorschrift voldoen?

In de praktijk betekent dit dat alle allergene stoffen vermeld moeten worden wanneer ze gebruikt zijn bij de bereiding van voedingsmiddelen. Hoe de informatie aan de gast verstrekt wordt mogen ondernemers zelf bepalen. Deze informatie mag schriftelijk, mondeling of elektronisch aan de gast worden aangeboden. Voorwaarde is wel dat deze informatie schriftelijk of elektronisch in het bedrijf aanwezig moet zijn voor het personeel en de controlerende instantie.

5. Hoe kom ik aan informatie ?

Kijk op etiketten of vraag het na bij uw leverancier.

6. Wat betekent dit in de praktijk ?

De allergeneninformatie moet schriftelijk zijn vastgelegd.  Recepten kunnen dus niet zomaar worden aangepast, altijd alert blijven of de allergeneninformatie nog wel juist is.

Het personeel moet vragen over de aanwezigheid van allergenen kunnen beantwoorden aan de gasten.

7. Moet ik de menukaart aanpassen ?

Dit is niet perse nodig. Wel is het aan te raden een tekst op te nemen dat het personeel op de hoogte is van de samenstelling van de gerechten en dat de gast hierna kan vragen. Ook zijn er stickers te koop die kunnen aanduiden welke allergenen in welke gerechten zitten.

8. Controle en aansprakelijkheid ?

De NVWA houdt toezicht en kan boetes opleggen. Als een gast een allergische reactie krijgt in een horecabedrijf is de ondernemer niet aansprakelijk wanneer alle informatie over de allergenen op een juiste manier is verstrekt.