Dat o zo vertrouwde, lelijke object

Column Albert Verschure

 

Groei is omzet, wordt vaak gedacht. Niet alleen door aanstaande vaders en moeders die kassa zien in de kinderbijslag, maar ook door een hoop ondernemers. Ik moet al deze mensen teleurstellen. Groei is niet per definitie omzet. Sterker, ze kan uitmonden in een vergaarbak van complete verspilling.

Omzetgod

Ondernemers die alleen de omzetgod aanbidden, maken gekke sprongen. Meer, meer, meer is het dagelijkse gebed. Meer klanten, meer keuze voor de klant, meer personeel. U dient het woordje ‘meer’ te vervangen door ‘beter’. Betere klanten en beter assortiment. Dit houdt uiteraard in dat slecht personeel en slechte klanten moeten sneuvelen. Het zij zo, uw onderneming is geen liefdadigheidsinstelling. Bovendien, behoudt u de slechte, dan haalt u zich alleen nog maar meer ellende op de hals.

Eeuwigheidswaarde

Als je één miljoen simpele koffiebekertjes kunt maken, moet je dan metallic blauwe vierkante in Timboektoe willen verkopen? Omzet kan geen groei zijn wanneer die ten koste gaat van een hoop tijd, geld en verspilling. Alleen producten met eeuwigheidswaarde borgen echte omzet. Draait die omzet eenmaal goed, dan mag u zich gerust te buiten gaan aan creatieve experimenten.

Houd koers

Kortom, bijt u vast in de focus en houd koers. Daarin schuilt succes op langere termijn. Bovendien, u weet net als ik dat er maar één koffiebeker op de wereld is die alle aardbevingen en tsunami’s overleeft. Namelijk dat o zo vertrouwde, lelijke object. Dat flexibele ding dat tevoorschijn schiet wanneer je op het juiste knopje drukt. Dat zo perfect in je hand past en je een moment van vergetelheid schenkt.

Verbeteren

Beste ondernemers, laten we het goede voornemen koesteren onszelf niet te vermeerderen, maar te verbeteren. Ik wens u met dit inzicht een heel gelukkig 2018 toe.